geneZation

Fejlődj tudatosan, a megszokott kereteken túl!

Innovatív tanítási megközelítések, avagy mit csinálnak jól a finnek?

Pályáztam és nyertem. Elsősorban tapasztalatot. Tudást. Barátságokat. Egy hétig voltam tréningen Helsinkiben. Megismertem egy más és nagyon fejlett oktatási kultúrát, a híres finn iskolarendszert. Bárcsak a világon minden tanárt úgy megbecsülnének, mint ott! Talán nem mondok újat azzal, hogy a finnek a készségfejlesztésre nagy hangsúlyt fektetnek. Ez volt a tréning témája is, ami egyben a geneZation program lelke. Két legyet egy csapásra – mondhatnánk.

21.századi skillek - mert a tanulók igényeihez alkalmazkodni kell

Az innovatív tanítási megközelítések voltak az ITC szervezésében zajló program témái 2021. augusztus 9-13-ig a finn fővárosban. 

A résztvevők mind Európa keleti feléből jöttek (állítólag a többi ország inkább a dél-európai tréninghelyszíneket preferálja…), szép színes társaság jött össze, mind a magyarhoz hasonló oktatási rendszerekben szocializálódott tanárok. Kivétel nélkül nagyon elhivatott, csillogó szemű pedagógusok, akik ha nem is zokszó nélkül, de azért egy jobb tanári életre áhítoznak. Mennyi élményt osztottunk meg egymással a szünetekben is!

Az egymástól tanulás elvét követte a képzés felépítése is, tréning technikákkal, szinte végig élményalapú, gyakorlatorientált tanulással, együttműködve, pont, ahogyan azt a geneZatonnál is csináljuk és ahogyan az Antenerben mi, a geneZation trénerei megtanultuk és megszerettük.

fotó: tréninggyakorlat közben

Az egyhetes tréningprogram tízféle 21. században szükséges skillt sorol fel, úgy mint a kritikus gondolkodás/problémamegoldás, szóbeli és írásbeli kommunikáció, csapatmunka/együttműködés, sokszínűség, IT készségek, vezetés, kreativitás/innováció, élethosszig tartó tanulás/önismeret, munkamorál/etika/társadalmi felelősség.

Ezek azok a készségek, amelyeknek jelen kellene lenniük az oktatásban az akadémiai tudásátadás mellett. 

Ezek azok a készségek, amelyekre a ma felnövő generációnak szüksége van.

Ezek azok a készségek, amelyek a geneZation programban is megtalálhatók, mert ha már az iskolai tantervbe nem fér bele, azért a diákoknak legyen esélyük ezeket fejleszteni legalább az órák után.

Öt nap alatt a kritikus és kreatív gondolkodás, a storytelling, a fordított osztályterem került terítékre és megismertünk sok-sok IT eszközt, ami bevihető a tanításba, utolsó napon pedig a gamifikációval tettük fel az ire a pontot.

Volt sok móka és kacagás, főleg amikor olyan feladatokon keresztül illusztráltuk a kritikus gondolkodást, mint például “Ugyanazt a vizet isszuk-e, mint a dinoszauruszok?”, amikor a történetmesélést random Dixit kártyákkal vagy a Toontastic applikációval tettük színessé, de a “Mi lenne a legőrültebb megoldás az óceánok megtisztítására?” kérdésre is születtek igen eredeti ötleteink.

Számomra a legkedvesebb a “Kreáld meg az ideális iskolát” című feladat volt, a pozitív pszichológia és edukáció téma köré építve, de azt hiszem, mind így voltunk ezzel, mert egyik csoport javaslata sem hasonlított még nyomokban sem a mai iskolákra.

Megbeszéltük a megoldásokat a VUCA világhoz, és téma volt – szerintem ma nagyon is aktuálisan – a motiváció megőrzése is.

A gamifikáció (játékosítás) is innovatív módszer az oktatásban, célja elsősorban a tanulás iránti vágy fenntartása, nekem azonban az értékelési rendszerében rejlő lehetőségek fogták meg a fantáziámat, mert remekül lehet követni (és nem mérni, osztályozni) a tanuló fejlődését és a cél felé tartó útját.

A tanítás során használható digitális módszertanok teljes garmadáját tudtuk felsorolni a 16 fős csoportban (mindenki a saját tapasztalatait említve), alig fért fel a flipchartra az összes post-it. A bőség zavarából azonban kihalásztunk és ki is próbáltunk jópárat. De hogy hangozzon el konkrétum is: kedvenceim közül “bedobtam a közösbe” a Canvát (vizuális tartalomgyártáshoz) és a Trellot (projektszervező/követő eszköz), a TED videókat, a Kahootot (kvíz) és az Ankit (szókártyák), a Linot (tábla), a Mentit (mérés) – ezeket régóta használom és nagyon ajánlom őket. Biztos, hogy megtanulom majd és alkalmazni fogom a Quizzizt (kvízek), a Storyjumpert (történetmesélés), a Socrativet (mérések), az Edpuzzlet (videóvágás), a Tricidert (szavazás érveléssel) és jó ötletnek tartom a Classcraft (gamifikáció) applikációt is. 

Első körben. Mert a paletta igencsak széles.

fotó: oklevéllel (a szerző jobbra)

Ami a finneknek a legfontosabb

A finn oktatási rendszer sikerét szerintem még az is elismeri, aki egyébként nem otthonos az oktatási témában. Évek óta a PISA tesztek élbolyában vannak, elismertek, motiváltak a diákok, tanárok egyaránt, persze, hogy kíváncsi voltam a hátterére.

Tetszett ez a cikkünk? Oszd meg ismerőseiddel:

Facebook
LinkedIn
Email

Copyright 2021 geneZation.hu  – web: Szöllősi Tamás 

Iratkozz fel és ezentúl te is rendszeresen megkapod a
Z generációsokról szóló írásainkat, híreinket!